piątek, 7 marca 2014

Podatki.



Dzisiaj troszkę praktycznych informacji - mianowicie podatki, których każda Au Pair nie musi, ale powinna zapłacić. Podobnie jak w Polsce, rozliczamy się za rok poprzedni.

Jak jest naprawdę - tego nie wie nikt. Moja LCC radzi zapłacić podatki, takiego samego zdania jest moja Host Family. Podobno skutkiem nie zapłacenia podatku może być nieprzyznanie nam wizy/Zielonej Karty w przyszłości. Ja sama nie znam nikogo, kto miałby z tym problemy, ale lepiej nie igrać z losem, tym bardziej, że nigdy nie wiadomo, w który kąt świata rzuci nas życie. Jeśli chcemy coś robić w innym kraju, to róbmy to legalnie.

Jak wiadomo, żadna Au Pair kokosów nie zarabia, mimo tego, że gdy przeliczymy to sobie na złotówki to mamy całkiem niezłą sumę. Niestety jak na amerykańskie warunki to zarabiamy jednak dużo poniżej amerykańskiej płacy minimalnej. Au Pair przebywają w Stanach na wizie nieimigracyjnej. Oznacza to, że rozliczamy się z podatków na innych zasadach niż obywatele USA, posiadacze Zielonej Karty lub inni rezydenci. Ponadto nasza płaca jest w pewnym sensie zawyżona - traktuje się to w ten sposób, że wyżywienie i zakwaterowanie też wlicza się do naszego wynagrodzenia, mimo, że w formularzu podatkowym wpisujemy tylko i wyłącznie kwotę, którą zarobiłyśmy na rękę.

Z tego co wiem, to jeśli w danym roku nie przekroczyłyśmy progu $3,900 to podatku płacić nie trzeba, jednak warto wypełnić formularz podatkowy (1040NR-EZ), skserować go, kopię zachować dla siebie a oryginał wysłać do IRS (Internal Revenue Service). Ten dokument powinnyśmy przechowywać przez najbliższe 5 lat. 

Żeby w ogóle móc rozliczyć się z podatku musimy posiadać SSN - Social Security Number.

Jeśli musimy zapłacić podatek, do formularza dołączamy czek lub Money Order z odpowiednią kwotą. Podatki można również zapłacić przy użyciu karty debetowej/kredytowej, jednak warto wiedzieć, że  pobrana zostanie od nas opłata manipulacyjna.

Money Order to po prostu przekaz pieniężny. Można go nadać m.in. na poczcie lub w Walmarcie. Za wykonanie przekazu pobierana jest opłata, w zależności od kwoty jaką chcemy przekazać. Mimo wszystko opłata manipulacyjna jest niższa niż w przypadku płacenia kartą.

Jeśli nie posiadacie czeku, a chcecie użyć tej formy płatności (opłata manipulacyjna - $0!), możecie poprosić Waszą Host Family, żeby wypisała czek, a Wy oddacie im pieniądze. Poniżej jak zaadresować czek:

* w tym miejscu wpisujecie swój Social Security Number
** rok, za który płacony jest podatek

Najprostszy sposób, żeby orientacyjnie wyliczyć wysokość podatków, które musimy zapłacić wygląda tak:

ilość tygodni spędzonych w USA jako Au Pair x tygodniowa stawka = Y

  • Jeśli kwota Y jest większa niż $3,900:
Y - 3,900 = Z

Z x 10% = podatek

  • Jeśli kwota Y jest mniejsza niż $3,900:
nie musimy płacić podatku, jednak tak jak wspomniałam wcześniej warto wypełnić i wysłać formularz podatkowy do IRS.

Z informacji praktycznych: w 2013 roku spędziłam w USA 42 tygodnie. Mój podatek wyniósł $413.00.

Podatki w Stanach trzeba zapłacić do 15 kwietnia. Ciekawą informacją jest też to, że podatki można przedpłacić. Załóżmy, że Au Pair przyjechała do USA pod koniec sierpnia 2013. Za 2013 rok nie będzie musiała płacić podatku, jednak za rok 2014 już tak. Wyjeżdża do domu we wrześniu 2014, natomiast podatek za 2014 rok trzeba zapłacić do 15 kwietnia 2015 roku, a jak wiadomo podatki najczęściej rozlicza się w pierwszych miesiącach nowego roku za rok poprzedni. W Stanach istnieje możliwość przedpłacenia podatków - zapłacenia za nie przed powrotem do swojego kraju.

Poniżej znajdziecie odnośniki do formularzy podatkowych, instrukcji wypełania oraz jak przedpłacić podatek.

Tak jak pisałam wcześniej - kopię naszego formularza podatkowego należy przechowywać przez okres 5 lat. Do tego dokumentu najlepiej dołączyć potwierdzenie zapłaty (w przypadku Money Order nie będzie z tym problemu; jeśli płacicie kartą/czekiem trzeba wydrukować potwierdzenie transakcji).

Orientacyjnie podatek, który trzeba zapłacić za cały rok wynosi ponad $600! Warto więc zacząć myśleć o tym wcześniej i zacząć odkładać na to pieniądze wcześniej.

Informacje jakie podałam odnośnie wysokości podatku są tylko i wyłącznie ORIENTACYJNE. Każdy przypadek jest inny, dokładną wysokość podatku obliczyć można podążając za instrukcjami zamieszczonymi w powyższych linkach.

12 komentarzy:

  1. Notka bardzo pomocna, długo takiej szukałam! Na pewno do niej będę wracać, pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dokładnie, wreszcie jakoś logicznie wytłumaczone! Super! Dzięki :)

      Usuń
  2. Na pierwszy rzut oka te przeliczniki, mogą być skomplikowane. Aż dziwi, że wiekszość obywateli USA miałoby sie w tym orientować. Nie jest tak. Tam bardzo często nawet osoby prywatne korzystają z pomocy zewnętrznych firm podatkowych.

    OdpowiedzUsuń
  3. Osobie niezorientowanej, która została "wrzucona: w amerykański system podatkowy zdecydowanie przyda się pomoc zewnętrznych instytucji, chociążby z tego względu, że bardzo łatwo jest sie pomylić, a odkręcanie pomyłek w obcym kraju (szczeólnie, gdy wróciło sie do Polski) nie jest najłatwiejszą czynnością!

    OdpowiedzUsuń
  4. Naprawdę bardzo fajnie napisano. Jestem pod wrażeniem.

    OdpowiedzUsuń
  5. Niestety ale podatki były zawsze i zawsze będą czy tego chcemy czy nie. Dlatego moim zdaniem najlepszym wyjściem jest je po prostu poznać. Polecam lekturę artykułu https://pl.europa.jobs/art-co-to-jest-vat-compliance/ gdzie bardzo dokładnie opisano czym jest Vat Compliance.

    OdpowiedzUsuń
  6. Jak najbardziej samo płacenie podatków jest oczywiste i chyba każdy z nas to robi. Ja jeszcze muszę przyznać, że jak czytałam na stronie http://www.zaradni.pl/biznes-i-finanse/jak-rozliczyc-podatek-vat-od-sprzedazy-na-amazonie/1,11277 to faktycznie już wiem jak należy rozliczyć podatek kiedy sprzedajemy przez Amazon.

    OdpowiedzUsuń
  7. W sumie co by nie było to należy powiedzieć, że podatki są wszędzie. Jeśli jeszcze prowadzimy firmę to ja mogę na pewno polecić elektroniczny obieg dokumentów https://www.connecto.pl/jak-elektroniczny-obieg-dokumentow-wplywa-na-dzialanie-firmy/ który moim zdaniem sprawdzi się wszędzie.

    OdpowiedzUsuń
  8. W szczególności przy prowadzeniu firmy musimy wiedzieć jeszcze więcej o samych podatkach i ja jestem zdania, że najlepiej jest to zlecić na zewnątrz. Ja jestem zdania, ze właśnie biuro rachunkowe http://firkrakow.pl/ takie kwestie rozwiązuje znakomicie.

    OdpowiedzUsuń
  9. Praca księgowej to wcale nie jest takie łatwe zadanie. Duża odpowiedzialność, nie można popełniać błędów. U siebie w firmie dlatego wolałabym powierzyć prowadzenie księgowości przez biuro rachunkowe jak https://wzpartners.pl/oferta/uslugi-ksiegowe/ . Prowadzą kompleksową obsługę firm. Wysoka jakość usług i naprawdę przystępne ceny.

    OdpowiedzUsuń
  10. Podatki to niezwykle skomplikowana sprawa. Nie każdy się do tego nadaje. Nawet mała pomyłka może nas naprawdę słono kosztować. Dlatego przy prowadzeniu własnej firmy warto wspomóc się biurem rachunkowym. Specjaliści pracujący w biurze ze wszystkim nam pomogą i wytłumaczą.

    OdpowiedzUsuń